How can researchers convey their knowledge and limits of their knowledge about floods? The help of a physical model
There is a strong demand from the public to know more about floods, and Cemagref makes efforts to answer to it when it is possible. This communication presents two experiences about knowledge transfer aimed to the public.1/ " La Fête de la Science ": Each year, an event called "Science en Fête" is organised in France for the public to come and meet researchers. For the 2002 issue, a group of Cemagref researchers, technicians and Ph-D students decided to build a catchment model. Our project consisted in designing a pedagogical tool to illustrate the physical phenomena of floods, the flood protection measures and also their limits. We agreed on a 2mx0.80m catchment model, featuring a partly urbanised floodplain and its river. 2/ A three-stages work with a primary school. In a second experience, we integrated the model presentation in a three-stages pedagogic work. We prepared a project aimed at primary school children (age 8 to 10). Our objective was to illustrate a scientific approach, through the example of hydraulics and hydrology: hypotheses, experiments, selection of key parameters, report writing, discussion. We first did small experiments with them, and asked them to fill in questionnaires. Then, we spent one hour using the model. We feel this several-stages process is far more efficient, because the speaker has the opportunity to clearly define all the important notions, and if necessary to detect and correct errors, prior to the model demonstration. In addition, we obtained a valuable feed-back, because we were able to discuss with the children and their teacher at the end of the sessions. / La demande du public en matière de compréhension des inondations est forte, et le Cemagref s'efforce de répondre quand c'est possible à ces attentes. Cette présentation relate deux expériences dans le domaine du transfert de connaissances vers un large public. 1/ " La Fête de la Science " : dans le cadre d'une manifestation grand public annuelle, "Science en Fête", une équipe de chercheurs, techniciens et doctorants du Cemagref a décidé de construire un support pédagogique pour présenter le phénomène de crue, les moyens de protection contre les crues, mais également les limites des moyens de protection. Nous avons conçu et réalisé une maquette de bassin versant de 2mx0.8m, avec un cours d'eau et son lit majeur en partie urbanisé. 2/ Trois séances avec une école primaire : Une seconde expérience nous a permis d'intégrer l'utilisation de cette maquette sur le plus long terme. Nous avons travaillé avec une classe de CM1/CM2, pour leur proposer un module pédagogique de plusieurs séances sur le thème des inondations. L'emploi de petites expériences, questionnaires, puis de la maquette permet d'introduire ce qu'est une démarche scientifique (hypothèses, expériences, sélection de paramètres déterminants, écriture, discussion) à travers des concepts issus de l'hydrologie et hydraulique. Ce type d'approche en plusieurs étapes permet de faire passer les messages de manière plus efficace, puisque l'animateur a le temps d'introduire des notions mal connues, voire de détecter et corriger des idées fausses, avant de passer aux démonstrations avec la maquette. De plus, elle nous a apporté un feed-back précieux, puisque nous avons pu interroger élèves et instituteur pour faire un bilan.
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